joi, 29 iulie 2010

"Explore the Carpathian garden" - din 29 iulie 2010

 Moda asta a "brand"-urilor in Romania prinde din ce in ce mai mult. Toata lumea lanseaza nume de firme, de produse, de servicii, iar investitia finala se face in reclama produsului. Deh, reclama este sufletul comertului, e un fel de desavarsire a "produsului" final. Si ... pana la urma ... mai conteaza daca "ideea" reclamei este reala atata timp cat reuseste sa prosteasca publicul tinta ? :)


Pana la ideea cu turismul romanesc ... mai avem cateva exemple din reclamele de la noi, dar cred ca de departe reclama Vodafone (aia cu nunta pe munte) este in top. Posesorii de internet mobil de la Vodafone (sau pana la urma de la oricine...) stiu foarte bine cum sta situatia, daca ai intrat intre niste betoane mai sanatoase in oras, s-a dus "viteza de transfer" ... :) Ca sa nu mai vorbim de munti, vai si alte forme de relief. Se vede pana si in harta de la sfarsitul reclamei ca nu prea exista "acoperire" pe acolo, deci cel mai bine ar fi sa renuntati la nunta in varf de munte transmisa ca in reclama... Sau macar testati inainte cum sta situatia, sa nu aveti surprize.


In acelasi mod, incercam sa dam viata turismului din Romania pe baza reclamei. Probabil o sa reusim sa vindem si bilete, tot pe baza reclamei, mai mult ca sigur vor fi si turisti care vor fi curiosi sa vada cum e ... ca in reclama arata bine. Problema este ce se intampla dupa ce turistii ajung si vad cum e in realitate, pentru ca de aici totul va tine de bafta. Este exact cum se intampla cu utilizatorii de internet mobil: daca au sansa sa se afle in zone in care semnalul este ok, probabil vor fi cat de cat multumiti, dar in cazul in care circula destul de mult (deh ... asta era si ideea internetului mobil...) si serviciul se prezinta "inutilizabil", utilizatorul ajunge la un sentiment de frustrare ce va degenera in antireclama. Iar asta se propaga pe principiul "din gura in gura" ... ceea ce este mult mai credibil de multe ori.


Mai mult ca sigur, doar prin brand si reclama nu vom avea sosele sau alte cai de acces mai bune. De trenuri, stim toti cum se circula. Soselele, daca sunt bune ai toate sansele sa prinzi aglomeratie daca nu pleci la prima ora (cum ar fi spre Valea Prahovei), sau trebuie sa mergi incet din cauza ca sunt praf (cum ar fi din Pitesti spre Campulung, catre Masivul Iezer-Papusa). Si inca nu am mentionat caile de acces spre cabane sau alte locuri de cazare aflate cat mai in inima muntelui, sau locurile de parcare unde ar trebui sa lasi masina. Pai ... salbatic salbatic, dar parca nici chiar asa...



Iar daca trecem peste infrastructura de transport ... mai exista cateva "mici" detalii:
- de multe ori calitatea serviciilor de cazare, masa, etc., lasa de dorit. Aici e in functie de bafta. Poate romanul s-a obisnuit si cu ceva mai "lejer", dar pentru un turist umblat prin mai multe tari va asigur ca nici nu se pot compara. Am avut ocazia sa ajung intr-o statiune montana in Franta, prin 1998, si nici acum nu ne putem compara cu ce am vazut acolo la vremea respectiva.
- preturile de la noi sunt apropiate de cele din vest, iar daca punem in balanta serviciile...
- de multe ori zonele "salbatice" la care li se face reclama sunt pline de PET-uri, sau alte gunoaie. Iar aici este vina celor care le lasa in urma.


Si atunci ... de ce sa aruncam bani in a incerca sa creem o imagine pozitiva pentru ceva ce nu exista ? De ce nu dezvoltam infrastructura, si apoi sa incercam sa o laudam ? Da, sunt multe zone frumoase la noi, avem ce vedea, dar daca incercam sa ne comparam cu altii vom vedea cam care este situatia. Inca mai sper ca se poate face ceva din turismul de la noi, dar nu cred ca asta este solutia corecta.

1 comentarii:

Mike spunea...

De citit: http://smartwoman.hotnews.ro/serviciile-de-la-marea-neagra-cum-sa-ti-iei-bataie-la-terasa-si-sa-fii-tratat-ca-un-animal-pentru-o-salata-bulgareasca.html

... despre "calitatea" serviciilor din turismul romanesc.

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...